Jak zrobić ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy jest nie tylko dodatkiem smakowym do wielu dań, lecz także kryje w sobie wiele właściwości zdrowotnych. Niektórzy piją go regularnie, inni stosują go również od zewnątrz, np. na włosy, ponieważ wykazuje działanie przeciwłupieżowe i odżywcze. Jakie jeszcze ma właściwości? Jak zrobić domowy ocet jabłkowy? Przeczytaj, by dowiedzieć się więcej na ten temat!

Przepis na domowy ocet jabłkowy
Źródło: Smak PL

Ocet jabłkowy stosowany od wewnątrz ma przede wszystkim działanie bakteriobójcze, wirusobójcze i przeciwgrzybicze. To zasługa zawartego w nim kwasu octowego. Dlatego warto pić ocet jabłkowy regularnie, szczególnie jesienią i zimą, gdy jesteśmy narażeni na różnego rodzaju infekcje wirusowe i inne.

Ocet jabłkowy — właściwości

Badania pokazują, że ocet jabłkowy zawiera liczne substancje wpływające korzystnie na nasz organizm: witaminy C oraz z grupy B, kwas foliowy, beta-karoten, fosfor, sód, potas, magnez, wapń, a także pektyny i biotyny. Ocet jabłkowy dobrze wpływa na gospodarkę węglowodanową i stymuluje pracę enzymów trawiennych.

Jest to również naturalny kosmetyk ceniony przez wiele osób, które lubią zaglądać do kuchni po perełki do pielęgnacji skóry czy włosów. Ocet jabłkowy jest nieoceniony w walce z różnego typu grzybicami, kurzajkami itd. Działa przeciwłupieżowo, więc można go stosować jako wcierkę na skórę głowy, jeżeli borykamy się z tego rodzaju problemami.

Ocet jabłkowy — jak zrobić? Przepis

Domowy ocet jabłkowy ma tę przewagę nad tym, który możemy kupić w sklepie, że jesteśmy pewni co do jego składu oraz sposobu produkcji. Samo przygotowanie jest proste i nie zajmuje dużo czasu, natomiast trzeba nieco poczekać na to, aż odbędzie się proces fermentacji, co zajmuje około 6 tygodni.

Czego potrzebujemy do przygotowania octu jabłkowego? Przede wszystkim jabłek, najlepiej kupionych od zaufanego dostawcy, cukru oraz wody. Musimy też zaopatrzyć się w słoik, a następnie go wyparzyć, potrzebna będzie też gaza, pieluszka tetrowa lub czysta szmatka oraz gumka recepturka.

Składniki (na około ¾ litra octu jabłkowego):

  • 1 kg jabłek
  • 5 łyżek cukru 
  • 1 litr wody

Jabłka myjemy i kroimy na małe kawałki. Nie trzeba ich obierać, ani pozbywać się gniazd nasiennych oraz pestek. Układamy je w słoiku. W ciepłej wodzie rozpuszczamy cukier, następnie przelewamy ją do słoika wypełnionego kawałkami jabłek. Nie należy wypełniać go do samego brzegu, lecz zostawić nieco miejsca, ale tak by wszystkie jabłka były zanurzone w wodzie, inaczej mogą spleśnieć. Słoik należy szczelnie przykryć kawałkiem gazy i mocno zawiązać gumką recepturką.

Po tych przygotowaniach następuje czas, gdy jabłka z cukrem fermentują. Jedyne co musimy robić, to raz dziennie przemieszać owoce drewnianą łyżką. Powtarzamy tę czynność tylko do dnia, w którym zaobserwujemy, że jabłka stały się brązowe i opadły na dno słoika. Nie ruszamy ich przez kolejne dwa lub trzy tygodnie. Po tym czasie możemy przesiać płyn przez sitko do czystego słoika i odstawić na kolejne kilka dni. Kiedy miną, ocet ponownie przesiewamy ocet i rozlewamy do czystych słoików lub butelek. Gotowy ocet jabłkowy powinien mieć żółtawy kolor i być dość mętny. Nie może się pienić i z pewnością nie powinna się na nim wytworzyć pleśń. Jeżeli ją zaobserwujemy, niestety musimy całość wyrzucić, ponieważ nie nadaje się do spożycia. W przypadku, gdy stwierdzimy, że nasz ocet wyszedł za słaby, możemy wydłużyć proces jego fermentowania, wrzucając do niego ponownie skórki jabłek oraz rozdrobnione owoce i poczekać jeszcze kilka dni. Niektórzy dodają zamiast owoców sok jabłkowy lub cukier czy miód.

Ocet jabłkowy — jak spożywać?

Jak zostało już wspomniane, ocet jabłkowy ma wiele prozdrowotnych właściwości, więc warto po niego sięgać, mimo to należy to robić z umiarem. Gdy decydujemy się na picie octu, powinniśmy ograniczyć się do jednej, maksymalnie dwóch łyżek, którą rozcieńczymy w szklance wody. Można dodać do takiej mieszanki łyżkę miodu. Niektórzy stosują taki miks jako napój spożywany zaraz po przebudzeniu, przed zjedzeniem śniadania.

Ocet dodawany w niewielkich ilościach do potraw nie powinien nikomu zaszkodzić. Wystrzegać się go powinny jednak kobiety w ciąży oraz osoby zmagające się przewlekłymi chorobami układu trawiennego.

Udostępnij artykuł
  • copy link

Przeczytaj też